Google Analytics je jedním z nejdůležitějších online nástrojů, který umožňuje získávat velmi podrobná statistická data o návštěvnících jednotlivých webů a e-shopů. Služba Google Analytics Univerzal je bezplatná a již od roku 2005 se používá po celém světě, respektive ve všech zemích, kde své služby Google poskytuje.
Google již přes rok upozorňuje uživatele využívající službu Universal Analytics (UA), že 30. června 2023 tato služba skončí a je potřeba se včas připravit na přechod k nové službě Google Analytics 4, která slibuje analytické nástroje nové generace. Opravdu je to tak? A co změna těchto služeb znamená pro běžné uživatele?
Konec Universal Analytics se blíží
Ano, jde o revoluční změnu. 30. června 2023 Google vypne servery, které zpracovávají data získaná z webů, na nichž je nástroj UA nasazen. V praxi to znamená, že Google přestane ukládat získaná data a služba tedy přestane fungovat. Uživatelé placené verze Universal Analytics 360 dostanou 3 měsíce k dobru. Definitivní tečka přijde 31. prosince 2023, kdy Google smaže všechna data v UA účtech.
Doporučujeme se proto na tento přechod včas připravit a nečekat do července příštího roku. Google Analytics 4 (GA4), která původní službu nahrazuje, slibuje zcela nový datový model měření a spoustu nových možností v rámci webové analytiky. Má to i nevýhodu – abyste mohli všechny nové funkce dostatečně využit, musíte nejprve vše správně nastavit. Zatímco v rámci UA jste měli řadu předpřipravených přehledů, v případně nástrojů GA4 je potřeba nejprve nastavit vlastní přehledy. Ty ovšem nabídnou mnohem širší možnosti než stávající UA.
Základem GA4 jsou události
Ať už jde o počet zobrazení stránky, vyplnění a odeslání formuláře či jinou metriku, která nás zajímá, vše, co chceme v GA4 měřit, jsou události. Všechny typy měření, která nás v budoucnu u webu či e-shopu mohou zajímat a chceme je sbírat, je tedy potřeba nejprve správně nastavit.
Při tvorbě nového analytického nástroje museli v Googlu myslet i na ochranu osobních údajů. V poslední době totiž dochází k řadě změn, jako bylo zavedení GDPR nebo zpřísnění legislativy týkající se cookies lišt. GA4 proto již vůbec neukládají jednotlivé IP adresy a slibují mnohem vyšší míru anonymizace. Abychom i při tomto zpřísnění měli dostatek potřebných informací, Google přišel s modelováním chybějících dat na základě učících modelů, které běží nad nasbíranými daty (tzv. blended data).
Archivujte cenná data z G4A
Jelikož GA4 a UA představují dva zcela odlišné modely, je potřeba myslet na to, že data z obou nástrojů nelze propojit. Nejlepším řešením v současnosti je proto mít nasazené Universal Analytics a k tomu paralelně GA4. Čím dříve tedy nový nástroj nasadíte, tím lépe. A jak si archivovat všechna data, která jsme nasbírali v UA? Nejlepší cestou je export dat přes Google Analytics Reporting API. Ty lze následně importovat např. do BigQuery či jiné podobné služby. Jednodušší a pro mnohé uživatele dostačující volbou je jednoduchý export požadovaných dat přímo v účtu Google Analytics. Lze také předpokládat, že již brzy se objeví externí služby, které tento proces zpříjemní.
Jak GA4 nastavit?
Celý proces lze rozdělit do 6 základních bodů.
1. Přihlaste se do svého účtu Google Analytics
2. Vyberte službu a projekt, který chcete nastavit
3. Vlevo dole vyberte sekci „Správce“
4. Zvolte položku „Asistent nastavení GA4“
5. Vyberte možnost „začínáme“ a poté „Vytvořit službu“
6. Účet GA4 je vytvořen a nyní je potřeba nastavit měřící kód pro váš web. Tento kód najdete v sekci "Datové streamy“. Pokud používáte Google Tag Manager, tak potřebujete ID, pokud máte jen Google Analytics, zkopírujte si celý kód a ten vložte do zdrojového kódu svého webu mezi značky .
Nyní je nástroj Google Analytics 4 nasazen na vašem webu. Nicméně zcela hotovo není. Ještě bude potřeba nastavit datové streamy pro konkrétní události. O tom si řekneme v samostatném článku.