Čeští zákonodárci schválili novelu Zákona o elektronických komunikacích. Novela, která by měla vstoupit v platnost od Nového roku, mimo jiné upravuje i povinnosti spojené s používáním tzv. cookies. V tomto článku si přiblížíme, jak se tato změna může dotknout efektivity online marketingu a také co znamená pro majitele a webů a e-shopů.
3 typy souborů cookies
„Cookies“ (česky „sušenky“) jsou malé soubory dat, které se automaticky odesílají z navštíveného webu do internetového prohlížeče uživatele. Tyto soubory se ukládají na pevném disku uživatele a slouží k několika účelům, zejména pak k vyhodnocování chování návštěvníků konkrétního webu. Mohou to být informace o poskytovateli internetového připojení, o operačním systému, nastavení jazyka, navštívených stránkách, době prohlížení, chování na vybraném webu atd.
Zjednodušeně lze soubory cookies rozdělit do 3 základních kategorií. První kategorií jsou tzv. funkční neboli session cookies, které běží automaticky a jsou nezbytné pro správnou funkci webu či vybrané služby. Další skupinou jsou analytické a preferenční (tracking) cookies, jenž usnadňují uživatelův komfort (např. automatické vyplnění formulářů, lokalizace, preferencí, měření Google Analytics atd.). Třetí, a zřejmě nejkontroverznější skupinou, jsou cookies pro profilování a remarketing. Ty jsou nejčastěji využívané za účelem individualizace obsahu reklamních sdělení a měření jejich účinnosti. Mohou to být data o geografické poloze, kontaktní údaje atd. Patří sem například Google Ads, FB pixel, Hotjar, Smartlook, Sklik Remarketing atd.
Souhlas nesmí být podmínkou
V současnosti je v případě cookies uplatňován tzv. princip opt-out, kdy uživatele po příchodu na konkrétní web stačí o cookies informovat. Nově ovšem bude potřeba, aby návštěvník webu s využitím cookies dal svůj jasný souhlas. Teprve po odsouhlasení je možné technologie cookies využívat.
Jelikož jsou funkční cookies nutné pro správný chod webu, zde i nadále bude stačit návštěvníka jen informovat. Naopak u analytických a preferenčních cookies bude nutné nově mít od návštěvníka webu jeho souhlas. U remarketingových cookies zůstává vše beze změn – je vyžadován návštěvníkův nezbytný souhlas.
A jak lze tento souhlas získat? Jednoduše pomocí tzv. cookie lišty, která se na internetu v různých podobách používá již řadu let. Je ovšem několik detailů, na které je potřeba při tvorbě cookie lišty měli myslet.
- Vyslovení souhlasu nesmí být podmínkou pro návštěvu vašeho webu.
- Žádost o souhlas by neměla neustále vyskakovat a překážet či omezovat návštěvníkův pohyb po stránkách.
- V případě, že nabízíte možnost přijmout všechny cookies najednou, stejně tak musíte nabídnout i možnost odmítnout všechny cookies.
- Samotná lišta cookies by měla jít snadno vypnout i v případě, že návštěvníkův souhlas nebyl udělen.
- Jednotlivé typy cookies souborů nesmí být předem zaškrtnuté, musí jít o čistý opt-in.
- Pokud nedojde k odsouhlasení coookies, nesmíte je ukládat či jakkoliv s nimi pracovat.
Součástí webu by měl být i dokument s informacemi o jednotlivých typech cookies na vašem webu a o tom, jak a pro jsou využívané. Většinou bývá součástí obecných pravidel ochrany osobních údajů (GDPR).
Novelizace zákona bude jistě mít i další negativní důsledek. Již nyní je jisté, že řada návštěvníků webů a e-shopů svůj souhlas s používáním cookies neudělí. To logicky může značně snížit výkon remarketingových kampaní, přesnost dat v Google Analytics či v podobě zkreslení konverzních kódech různých služeb, jako je např. Heureka, Sklik, Google Ads. Jak moc tyto změny ovlivní efektivitu nástrojů online marketingu ukáže až čas.