Vyhledávač Google hodnotí všechny internetové stránky primárně podle kvality mobilní verze webu. Ví se o tom už poměrně dlouho, teprve nedávno to ale oficiálně potvrdili i zástupci největšího vyhledávače světa. Ano, skutečně Google nově začal používat tzv. mobile-first indexování. Co tato změna znamená pro uživatele internetu? A bude mít vliv na tvorbu webů?
Algoritmus mobile-first index je znám zhruba od roku 2016. Jako první o něm promluvili v samotném Googlu. I přes četné diskuze odborníci na webdesign a online marketing nedokázali rozklíčovat, jakým způsobem mobilní verze webu ovlivňuje jeho indexaci. Dříve totiž platilo, že při vyhledávání informací na mobilu se uživateli zobrazovaly výsledky z mobilního indexu. Weby na stolních počítačích zase indexovaly výsledky pro desktop. Přičemž právě kvalita výsledků pro stolní počítače byla klíčovým parametrem.
Pro tvůrce webů tak bylo prioritou vyladit internetové stránky pro stolní počítače. Nyní tak dochází k radikální změně, která má výrazný vliv i na optimalizaci stránek pro vyhledávače (SEO). Už nezáleží na zařízení, prostřednictvím kterého na internetu vyhledáváte. Google dává přednost kvalitě mobilního webu a jeho rychlosti. V praxi to znamená, že jako první se budou zobrazovat stránky optimalizované pro mobilní zařízení.
Důvod, proč se Google rozhodl ke změně vyhledávacího algoritmu, je logický. Čím dál větší procento internetových uživatelů používá vyhledávače přes mobilní zařízení, na světě je dnes více než 3 miliardy mobilních telefonů. Proto je potřeba již při vyhledávání filtrovat weby dle jejich kvality. Stránky, na kterých se obsah a struktura mobilní verze bude výrazně odlišovat od té desktopové, budou mít ve vyhledávání horší pozici.
Praxe je často taková, že webdesigneři mobilní verze webů oproti desktopovým výrazně ořezávali jak po designové, tak i po funkční či obsahové stránce. Nejhorší bývají nedostatky ve skriptech, které vyhledávací robot ignoruje nebo dokonce penalizuje zhoršením ratingu webu. Zjednodušeně řečeno, mobile-first index zpracovává jen informace, které jsou na stránce správně a splňují požadavky na vyhledávání. Všechny stránky Google vyhodnocuje na základě jejich připravenosti na indexování v mobilních zařízeních. Vše ostatní vyhledávací robot (tzv. Googlebot) ignoruje, v nejhorším případě dokonce nemilosrdně vyřazuje.
Pokud je váš web stoprocentně responzivní, můžete být v klidu. Jestli máte web, který není pro mobilní zařízení optimalizován, doporučujeme co nejdříve řešit jeho redesign. Jinak s velkou pravděpodobností budete přicházet o spoustu návštěvníků, a tedy i potenciálních klientů.
Základní předpoklady pro úspěšný mobilní web:
- desktopová a mobilní verze mají shodný obsah (texty, videa, obrázky) i interní odkazy
- obě verze webu mají shodná strukturovaná data (tzv. rich snippets)
- html kódy jsou shodné, skriptovací jazyk PHP není zjednodušen
- servery, na nichž je web umístěn, jsou rychlé a mají dostatečnou kapacitu pro prohlížení
- web je správně indexován ve vyhledávači Google
- soubor robots.txt musí obsahovat pokyny pro vyhledávací roboty
Více se o problematice mobile-first indexování můžete dozvědět na oficiální stránce Googlu pro vývojaře.
Nejste spokojeni se svým webem? Chcete jej modernizovat a vylepšit? Přemýšlíte, které komunikační kanály vybrat pro oslovení co největšího počtu potenciálních zákazníků? Kontaktujte nás, s redesignem internetových stránek, SEO i online marketingem vám rádi pomůžeme.
S2 STUDIO s.r.o. je webové studio v Českých Budějovicích , jehož historie se začala psát od roku 2003. Navrhujeme, vytváříme a spravujeme www stránky, e-shopy, redakční systémy, intranetové systémy, poskytujeme kompletní grafické práce, internetový marketing a SEO (optimalizace pro vyhledávače). Specializujeme se především na individuální realizace na míru. Zajistíme také kompletní tiskové služby a výrobu reklamy.
V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat.