Evropská legislativa nikdy nespí. Majitelé a provozovatelé online obchodů by měli být na pozoru. Po nedávných diskuzích kolem nutnosti implementace platebního tlačítka v e-shopu přichází na řadu další téma, které může nadělat vrásky.
Začátkem prosince letošního roku totiž nabyde účinnosti nové nařízení o obecné bezpečnosti výrobků (celý název GPSR – General product safety regulation). Česká Asociace pro elektronickou komerci (APEK) proto ve spolupráci s advokátní kanceláří připravila základní manažerský přehled změn z pohledu online prodejců (e-shopů).
Nařízení platí pro všechny nepotravinářské výrobky
Nové nařízení doplňuje a specifikuje povinnosti výrobců, dovozců i distributorů zboží v souvislosti s bezpečností prodávaných výrobků v online obchodech. Oproti předchozímu nařízení dopadá i na provozovatele e-shopů. Toto nařízení sjednocuje právní úpravu v oblasti bezpečnosti výrobků v rámci všech členských států EU.
Nařízení se týká nových, použitých i repasovaných výrobků prodávaných na internetu. Výjimkou jsou potraviny, krmiva, živé rostliny, přípravky na ochranu rostlin a starožitnosti. Nařízení se vztahuje jak na klasické e-shopy, tak i na prodejce přes tzv. online tržiště, jako je Allegro, Amazon, eBay atd. Hlavním dozorovým orgánem bude i nadále Česká obchodní inspekce.
Systém Safety Gate
Součástí nařízení je i tzv. Safety Gate, který nahrazuje dřívější systém RAPEX. Jde o systém pro rychlou výměnu informací o nebezpečných nepotravinářských výrobcích v EU. Systém se skládá ze 3 částí – interní systém včasného varování (komunikace státních orgánů a Evropské komise), portál Safety Gate (komunikace spotřebitelů a Evropské komise) a Safety Business Gateway (portál pro komunikaci obchodníků s příslušnými vnitrostátními orgány dozoru nad trhem ohledně nehod a nebezpečných výrobků).
Přehled klíčových bodů nového nařízení
Rozšíření informačních povinností – v informacích o konkrétním produktu je nutné uvést údaje o jeho výrobci – jméno, zapsaný obchodní název či ochranou známku výrobce a elektronickou adresu, ke jej lze kontaktovat. Nově je nutné uvádět případné varovné a bezpečnostní informace v daném státě přímo v nabídce výrobku. Nestačí tedy mít tyto informace jen na samotném produktu či v balení.
Kontrolní povinnosti před dodáním výrobku na trh – než bude uveden výrobek na trh musí provozovatel e-shopu zkontrolovat, že výrobce a příp. i dovozce splnili své povinnosti vyplývající z nového nařízení. Obchodník by neměl výrobek uvést na trh, dokud nebude zajištěn soulad s uvedenými povinnostmi.
Uspořádání online rozhraní poskytovatele online tržiště – poskytovatelé online tržišť jsou povinni uspořádat své online rozhraní tak, aby obchodníci nabízející své výrobky mohli poskytnout o výrobku nutné informace způsobem, který bude snadno přístupným pro spotřebitele.
Prostředky nápravy pro případy, kdy je výrobek stažen z oběhu z důvodu bezpečnosti – pokud bude výrobek stažen z prodeje, je obchodník povinen nabídnout spotřebitelům bezplatný a včasný prostředek nápravy. Může to být oprava staženého výrobku, výměna za bezpečný výrobek stejného typu, hodnoty a kvality či náhrada hodnoty výrobku nejméně ve výši ceny, kterou za výrobek spotřebitel zaplatil. Spotřebiteli přitom má být nabídnut výběr alespoň dvou ze zmíněných prostředků nápravy.
Povinnosti dovozců – nařízení může na internetové prodejce dopadat i na jejích úlohu dovozců. Dle nařízení je dovozcem každá „fyzická nebo právnická osoba usazena v EU, která uvádí na trhu Unie výrobek ze třetí země“.
Povinnost poskytovatele online tržitě určit jednotné kontaktní místo pro komunikaci s orgány dozoru nad trhem.
Zdroj informací: Právní manažerský přehled APEK
TIP: Navrhneme a vytvoříme vám zcela nový e-shop na míru!
Provozujete vlastní e-shop a chcete jej funkčně i graficky modernizovat? Přemýšlíte o novém e-shopu a nevíte, kde začít? Kontaktujte nás, rádi vám vytvoříme zcela nový responzivní e-shop na míru. A postaráme se i o následnou správu a kompletní servis v oblasti online marketingu.